Kotisivut yritykselle – mitä se maksaa?

Säästöpossu ja tietokoneen ruutu jossa kotisivut
27elo, 2018

Uudet kotisivut yritykselle? Mikä niiden tekemisessä maksaa? Tässä artikkelissa on avattu hieman mitkä asiat vaikuttavat WordPress-kotisivujen hintaan ja mihin asioihin meillä menee yleensä aikaa kotisivuprojekteissa.

Kotisivut on investointi

Kotisivut yritykselle kannattaa aina nähdä investointina, joka maksaa itsensä takaisin. Valitettavan usein kotisivujen hankinta nähdään vain kuluna ja moni yritys haluaakin saada sivut mahdollisimman halvalla. Tosiasiassa hyvin tehdyt kotisivut yritykselle maksavat itsensä hyvinkin nopeasti takaisin, jos ja kun ne houkuttelevat uusia asiakkaita ja tuovat yrityksellesi lisää myyntiä. Toisaalta huonosti tehdyillä sivuilla tai itsetehdyillä sivuilla voi olla täysin päinvastainen vaikutus.

Meidän hinnoittelumme perustuu yli 15 vuoden kokemukseen. Hintamme ovat varsin asiallisia, emme ehkä ole halvin toimisto, mutta rahan vastineeksi saat ammattimaista laatua. Kokemuksemme mukaan halvalla tehdyt kotisivut ovat tulleet monelle asiakkaillemme lopulta hyvin kalliiksi, kun niitä on jouduttu korjailemaan kalliisti jälkikäteen – tai pahimmillaan tekemään lyhyessä ajassa kokonaan uusiksi. Tämmöiset tilanteet voi välttää, kun tilaa kotisivut alun perin varmasti kokeneelta tekijältä.

Meillä kotisivut tehdään varmasti heti ensi yrityksellä oikealla tavalla ja niitä ei tarvitse muiden tekijöiden korjailla tai tehdä uusiksi vaikka parin vuoden päästä.

Kotisivuprojektin työvaiheet

Kotisivuprojekti koostuu yleensä seuraavanlaisista työvaiheista. Suluissa on annettu suuntaa antavat tuntimäärät kullekin vaiheelle, jos kyseessä yksinkertainen projekti (< 10 sivua).

  1. Palaveroinnit ja kevyen suunnitelman tekeminen (3h)
  2. WordPress asennus testipalvelimelle (2h)
  3. Sivupohjan ja sivurakentajan käyttöönotto (esim. Astra+Elementor) (2h)
  4. Sisällön ja kuvien tuominen sivuille (6h)
  5. Ulkoasun ja yksityiskohtien viilaus säätöjen ja CSS avulla (5h)
  6. Lisätoiminnot sivuille lisäosien avulla (analytiikka, some-jaot ym.) (2h)
  7. Testaus (työpöytä+tabletti+mobiili) (3h)
  8. Verkkotunnuksen kytkeminen palvelintilaan ja palvelimen säädöt, SSL (2h)
  9. Perehdytys (? h)

Tunteja tämmöiseen projektiin kuluisi siis yhteensä 26 tuntia, joka tarkoittaisi 60 euron tuntihinnalla 1500 euron kokonaishintaa.

Artikkelistamme “Tyypillinen kotisivuprojekti” on tarkemmin avattu kotisivuprojektin työvaihteita.

Kuinka paljon sivuja varten on valmista materiaalia?

Sisällöntuotanto ja kuvien kanssa säätäminen on yleensä projektin työläin vaihe. Hyvän tekstin ja laadukkaiden kuvien hankkiminen, ottaminen ja käsittely voi viedä varsin paljon aikaa. Projektin hinnan muodostumisessa tämä kohta näytteleekin varsin isoa roolia. Mikäli asiakas pystyy tuottamaan kaikki tekstit ja kuvat itse sekä kertomaan miten niitä käytetään sivuilla, helpottaa tämä meidän työtä olennaisesti ja tarkoittaa siten pienempää hintaa sivuille.

Suosittelemmekin yleensä että asiakas tuottaa itse tekstit, ainakin niin että asiasisällöt on kohdillaan. Tämän jälkeen toimimme mielellämme oikolukijana/copywriterina ja voimme korjata tekstejä tarvittaessa. Kuvien kanssa ei välttämättä kannata käyttää kovin paljon aikaa itse, vaan voimme hoitaa niiden käsittelyn ja mahdollisesti myös valita mitä kuvia kannattaa käyttää milläkin sivuilla.

Valmispohja vai oma sivupohja?

Suosittelemme yleensä että graafiseen ilmeeseen käytetään valmispohjia, joita on saatavilla WordPressin markkinapaikoista (esim. Theme Forestista). Valmiissa sivupohjissa on tietty tyyli, joka koostuu erilaisista graafisista elementeistä kuten grafiikoista, fonteista, napeista, valikoista jne. Vaikka valmispohjia on myös ilmaisia, suosimme yleensä maksullisia pohjia, jotka on useimmiten monipuolisempia ja laadukkaampia. Meillä on pitkä kokemus erilaisista sivupohjista ja hyvä näppituntuma siitä, mitkä pohjat toimii ja mitkä ei sekä miten niitä kustomoidaan halutunlaisiksi.

Jos sivuista halutaan kokonaan omannäköiset, niin tällöin tulee kyseeseen myös kokonaan oman sivupohjan tekeminen. Tämä kuitenkin lisää työmääriä yleensä melko paljon.

2020 korjaus: Nykyään sivupohjien merkitys on jossain määrin vähentynyt, koska sivut rakennetaan yhä enemmän sivurakentajien (esim. Elementor, Beaver) avulla. Sivurakentajat tarjoavat paljon samoja toimintoja kuin sivupohjat, mutta elementtien lisääminen sivuille on niiden avulla helpompaa.

Toiminnot

Tarvittavat toimintojen määrä on myös keskeisessä asemassa kotisivuprojektin hinnan muodostumisessa. Normaalit yhteydenottolomakkeet, kuvagalleriat ja somejakonapit eivät hintaa juurikaan nosta, mutta kun puhutaan vaikka verkkokaupasta, ajanvarausjärjestelmästä tai laajennetusta hausta, sivujen hinta nousee jo merkittävästi. Tämmöisten toimintojen toteutus sivuille vaatii usein melko isoja ponnisteluja ja voi moninkertaistaa projektin hinnan.

Kieliversiot

Kieliversiot on eräs asia, joka monesti vaikuttaa hintaan melko paljon, etenkin jos halutaan että koko sivusto on saatavilla usealla kielellä. WordPress-sivusto on mahdollista tehdä monikieliseksi käyttämällä laajennuksia kuten Polylang tai WPML. Monikielisillä sivustoilla käännettävää tulee aika paljon, sillä itse sivutekstien kääntämisen lisäksi kääntää myös kaikki sivupohjassa käytettävät valikot, napit ym. pikkutekstit.

Jos koko sivuston ei tarvitse olla saatavilla usealla kielellä, on yleensä varsin kätevää tehdä lyhyet tiivistelmäsivut muille kielille ja laittaa nämä aukeamaan lipun kuvasta navigointivalikosta. Tämä tapa vie yleensä vain vähän aikaa.

Tarvittavien muutosten määrä

Pyrimme aina siihen että jo suunnitteluvaiheessa voitaisiin lyödä lukkoon mahdollisimman hyvin mitä ollaan tekemässä. Tämä tarkoittaa lähinnä sivujen rakennetta, graafista ilmettä ja tarvittavia toimintoja. On kuitenkin melko yleistä, että nähdessään sivujen rakentuvan asiakas haluaa tehdä vielä jonkun verran muutoksia. Tästä koituu meille jonkun verran lisätyötä ja nostavat hintaa, etenkin jos sivu tai toiminto on ehditty jo toteuttaa. Pienet muutokset ja viilaukset eivät yleensä haittaa ja olemme varsin joustavia näiden suhteen.

Muut kulut

Maksulliset lisäosat ja kuvat

WordPress-kotisivuilla hyödynnetään usein erilaisia lisäosia laajentamaan sivuston toimintoja. Parhaat lisäosat ovat monesti maksullisia ja joissain voi olla myös vuosimaksu. Näistä voi tulla lisää kuluja. Myös sivustolla käytettävistä kuvapankkikuvista ja fonteista voi koitua jonkin verran kuluja (lisenssimaksut). Nämä kulut ovat usein kuitenkin varsin pieniä, mutta ne on hyvä ottaa huomioon.

Hosting

Kun sivut ovat valmiit, ne pitää sijoittaa jollekin palvelimelle. Sivujen ylläpidosta palvelimella (hostingista) tulee väistämättä lisäkuluja. Laadukkaaseen hostingiin kannattaa panostaa, jotta sivusto pysyy pystyssä ja ilman häiriöitä myös kävijäpiikkien aikana. Lisäksi on tärkeää, että palveluntarjoaja on huolehtinut riittävästi tietoturvasta ja varmuuskopioinneista.

Meiltä Webgurulta saat laadukkaan hostingin yrityksesi kotisivuille, jossa em. asiat on kunnossa. Lisäksi saat meiltä nopeaa ja henkilökohtaista palvelua kaikissa häiriötilanteissa.

Verkkotunnus

Verkkotunnuksesta koituu myös jonkin verran kustannuksia, mutta yleensä nämä ovat varsin nimellisiä. Suomalaisen fi-verkkotunnuksen ylläpito maksaa n. 20€ / vuosi.

Viestintä vie aikaa

Yksi asia mitä ei välttämättä tule aina ajatelleeksi on, että kotisivujen tekeminen ei ole vain koodaamista vaan myös henkilökohtaista palvelua ja viestintä viekin kotisivuprojektissa ison osan työajasta. Yksi kotisivuprojekti voi vaatia kymmeniä sähköposteja, lukuisia viestejä ja monia puheluja.

Tietoa kirjoittajasta
Terve, olen Tuomas eli Webguru ja kirjoitan tänne Aiheista, jotka liittyvät nettisivujen tekemiseen, web-ohjelmointiin, digimarkkinointiin tai hakukoneoptimointiin.