Minkälaiset on hyvät nettisivut?

Tietokone, raketti ja laukaisunappi
02syys, 2019

Tässä artikkelissa on kerrottu minkälaiset on mielestämme hyvät nettisivut yritykselle – miten erotut kilpailijoista eduksesi, houkuttelet uusia asiakkaita ja teet vaikutuksen verkossa.

Hyvät sivut löytyvät helposti

Hyvät nettisivut ovat ennen kaikkea sellaiset, jotka löytyvät helposti. Valtaosa kaikkien sivustojen kävijöistä tulee nykyään hakukoneista, joten on tärkeää että sivustosi on alusta pitäen suunniteltu sellaisiksi, että hakukoneet löytävät ne tärkeillä hakusanoilla. Hyvin tehty hakukoneoptimointi on yksi tärkeimmistä asioista onnistuneiden verkkosivujen taustalla.

Antaa hyvän ensivaikutelman

Sivuston on hyvä antaa laadukas ensivaikutelma tai muuten sivuilla vierailija karkaa nopeasti mistä oli tullutkin. Yleisesti puhutaan usein 9 sekunnin säännöstä, joka tarkoittaa että mikäli sivusto ei 9 sekunnissa herätä kävijän kiinnostusta tai tue tämän tarpeita, kävijä turhautuu ja poistuu sivulta.

Hyvä ensivaikutelma luodaan ennen kaikkea laadukkaalla visuaalisuudella ja sillä että kävijä löytää nopeasti etsimänsä ja pääsee tekemään ne asiat joita tuli tekemään. Koska käynti nettisivuillasi voi olla kävijän, eli potentiaalisen asiakkaasi, ainoa kosketus yritykseesi, on tärkeää luoda tälle positiivinen mielikuva yrityksestäsi ja pyrkiä erottumaan jollain tavalla kilpailijoista, jonka sivuilla tämä todennäköisesti myös käy.

Esittelee yrityksen palvelut, osaamisen ja ihmiset

Hyvä sivusto esitelee yrityksen tuotteet ja palvelut kattavasti niin, että kävijä saa näistä varmasti kattavat tiedot. Kun kävijä saa kattavat tiedot ja tämän ei tarvitse etsiä tai kysyä erikseen lisätietoja, helpottaa tämä tämän ostospäätöstä.

Hyvät sivut kertoo myös minkälaista osaamista yrityksessä on ja ketkä ovat yrityksen avainhenkilöitä. Yrityksen avainhenkilöt kannattaa esitellä kuvien kanssa, koska tällöin ihmiset tietävät paremmin kenen kanssa asioivat ja ottavat suuremmalla todennäköisyydellä yhteyttä. On valitettavan yleistä vielä nykypäivänäkin, että yritykset esiintyvät verkossa kasvottomina eli yrityksen ihmisistä ei ole lainkaan kuvia.

Yksi erittäin yleinen moka yrityksen nettisivuilla on olla kertomatta, missä kaupungissa tai alueella yritys toimii. Koska useimmat käyttäjät etsivät yleensä paikallisia palveluja, nämä haluavat jatkaa sivustosi selaamista vain, jos ovat varmoja, että tarjoat palveluita näiden kanssa samalla alueella. Kerro aina siis heti selvästi jo etusivulla, millä alueella yrityksesi toimii.

Toimiva ulkoasu

Hyvä ulkoasu on mielestämme sellainen, joka hyvän ensivaikutelman lisäksi antaa uskottavan ja ammattimaisen kuvan yrityksestäsi. Hyvän ulkoasun tulisi myös kuvastaa yrityksen tarjoamia tuotteita ja palveluita.

Esim. siinä kun asianajotoimiston sivut kannattaa näyttää arvokkaan hillityiltä korostamaan luottamusta, voi mainostoimiston sivut näyttää hyvinkin värikkäiltä ja omaperäisiltä korostamaan luovuutta.

Ulkoasusta voidaan olla montaa mieltä, mutta mielestämme useimmiten asiallisella ja tarkoituksenmukaisella ulkoasulla pärjää varsin pitkälle. Nykyajan nettisivujen sekamelskassa ihmiset arvostavat useimmiten selkeyttä, toimivuutta ja helppokäyttöisyyttä. Sivujen tarjoama sisältö on loppujen lopuksi aina kaikista tärkeintä, ei niinkään graafinen kikkailu. Mainostoimistojen AD:t voivat kyllä suunnitella huippuluovan näköisiä ulkoasuja, mutta tämä ei välttämättä tarkoita että ihmiset ostaisi sen enempää yrityksesi tuotteita.

Sivustolla on järkevä rakenne

Miellyttävä käyttökokemus syntyy siitä, että kävijä löytää etsimänsä ja pääsee helposti tekemään ne asiat, joita tuli tekemään. Tästä syystä sivuilla on syytä olla selkeä sivuhierarkia, jossa sivusto on jaettu helposti ymmärrettäviin osioihin, ja joiden välillä käyttäjän on helppo liikkua.

Sivuilla liikkumista varten on syytä olla selkeät navigointivalikot ja etenkin isommilla sivuilla kannattaa käyttää aina myös murupolkuja. Murupolkut helpottavat käyttäjää ymmärtämään missä osiossa/sivulla tämä on sivustolla milläkin hetkellä. Yksittäisillä sivuilla käyttäjän elämää voi helpottaa tarjoamalla tälle nappeja ja linkkejä niille muille sivuille, jotka mahdollisesti kiinnostavat tätä.

Hyvä ohjesääntö sivurakenteen ja navigoinnin suunniteluun on, että miltä tahansa sivulta sivustolla pitäisi päästä mille tahansa toiselle sivulle maksimissaan kolmella klikkauksella.

Looginen sivurakenne auttaa myös hakurobotteja jäsentämään sivujen sisällön helpommin ja tämä voi näkyä parempina hakukonesijoituksina.

Jokaisella sivulla on selkeä tarkoitus (päämäärä)

Hyvän sivuston kaikilla sivuilla tulisi olla joku selkeä tarkoitus (päämäärä) ja ohjata kävijää siihen suuntaan, mihin tämän halutaan päätyvän. Esimerkiksi tuotesivulla, joka esittelee yrityksen tuotetta, sivun tarkoitus pitäisi olla kävijän vakuuttaminen tuotteen hyvyydestä ja ohjata tämä sen jälkeen ostamaan tuote. Palvelusivulla päämärä voi olla saada käyttäjä ottamaan yhteyttä. Sivun muita tarkoituksia voi olla informaation, uutisen tai viihdesisällön tarjoaminen tai rekisteröityminen palveluun.

Sivuilla on tuoretta sisältöä

Netti on täynnä vanhentuneita sivuja, palveluita ja yrityksiä, ja juuri mikään ei karkoita paremmin potentiaalisia asiakkaita kuin sivut, jotka näyttävät siltä kuin niitä ei ole päivitetty aikoihin. Kannattaa siis pitää huoli, ettei sivuillasi, tai ainakaan etusivulla, ole näkyvissä vanhentunutta tietoa, vanhoja uutisia, vanhoja tapahtumia tai vanhoja päivämääriä.

Blogi on useimmiten paras tapa pitää sivusto tuoreena. Blogiin kannattaa tuottaa uusia artikkeleita mahdollisimman usein, vähintään muutaman kerran vuodessa, mutta mielellään paljon useammin. Blogiartikkelit on yksi parhaista tavoista nostaa sivuston hakukonesijoituksia, sillä Google arvottaa tuoreen sisällön nettisivuilla erittäin korkealle. Tämä on helppo todeta tutkimalla Googlen hakutuloksia, joiden kärjestä löytyy yleensä sivustoja, joiden sivuilla on runsaasti tuoretta sisältöä. Blogi on erittäin käyttökelpoinen myös sisältömarkkinoinnissa eli hakusanaoptimoitujen artikkelien tuottamisessa, jolla saadaan lisää kävijöitä Googlesta.

Sisällön tuottamiseen blogiin kannattaa useimmiten luoda joku selkeä strategia. Hyvä sisältöstrategia voi olla esim. että sovitaan vuoden alussa, että yrityksen blogiin kirjoittaa uuden artikkelin joku työntekijä aina jossain kuussa.

Sivut ovat hyvin jäsennettyjä ja niitä pystyy lukemaan pelkästään silmäilemällä

Ihmiset lukevat nettisivuja hyvin nopeasti, joten on tärkeää että informaatio sivuilla on mahdollisimman hyvin jäsennettyä ja helposti sisäistettävissä. Teksti sivuilla kannattaa aina organisoida käyttämällä järkevästi otsikoita ja väliotsikoita (h1,h2,h3 ..). Tällöin kävijän on mahdollista ymmärtää nopeasti pääpointit pelkästään silmäilemällä sivua. Mikäli pääpointit herättää tässä kiinnostusta, vasta tämän jälkeen tämä todennäköisesti lukee varsinaisen tekstin.

Tekstin luettavuuden parantamisessa kannattaa välttää ylipitkiä kappaleita ja lauseita, monimutkaisia ilmaisuja ja vaikeita sanoja. Listat ja taulukot ovat usein myös hyviä apuvälineitä sivujen jäsentämisessä.

Tekstin laatuun kannattaa myös kiinnittää huomiota. Jos tekstit ovat laadukkaita ja hyvin kirjoitettuja, saa tämä kävijän todennäköisesti selaamaan muitakin sivuja sivustolla, kun taas heikkolaatuiset tekstit helposti karkottaa kävijän. Copywriterin käyttäminen on monesti suositeltavaa laadukkaiden tekstien tuottamiseen.

Muista myös pitää huolta sivuilla kirjoitusvirheistä ja rikkinäisistä linkeistä, koska ne tekevät useimmiten hallaa sivujen laatuvaikutelmalle ja yrityksesi uskottavuudelle.

Ei vaan tekstiä vaan myös kuvia ja grafiikoita

Pitkät tekstit ovat useimmiten varsin tylsiä lukea. Kuvat ja grafiikat tarjoavat tekstiin visuaalista vaihtelevuutta ja rytmittävät lukemista. Kuvien ja grafiikoiden avulla käyttäjät useimmiten myös ymmärtävät tekstin paremmin. Mikäli sivulle ei ole käytössä varsinaisia kuvia, voi netin kuvapankeista löytää aiheeseen sopivia kuvituskuvia.

Infografiikoiksi sanotaan kuvia, jotka tiivistävät jonkun asian olennaiset pointit helposti ymmärrettävään muotoon. Ne ovat monesti varsin hyödyllisiä tiivistämään vaikka jonkun yksittäisen sivun koko asia yhteen kuvaan.

Latautuu nopeasti

Kukaan ei pidä hitaasti latautuvista nettisivuista. Sivujen nopea latautuminen on tutkitusti yksi tärkeimmistä positiiviseen käyttäjäkokemukseen vaikuttavista asioista. Tutkimusten mukaan käyttäjät kyllästyvät odotteluun jo neljässä sekunnissa, jonka jälkeen nämä todennäköisesti poistuvat muualle. Nopeat latausajat takaavat myös, että käyttäjän tarkkaavaisuus kohdistuu itse sisältöön, eikä esimerkiksi kuvien latautumisen odotteluun.

Latautumisajoilla on nykyään myös paljon merkitystä hakukoneoptimoinnissa, sillä Googlen hakukonerobotti mittaa sivujen latautumisaikoja ja rankaisee hitaita sivuja huonommilla sijoituksilla.

Toimii mobiilisti

Nykypäivänä jo yli puolet nettisivujen näytöistä tapahtuu mobiililaitteilla, joten siksi on ensisijaisen tärkeää että yrityksen sivut toimii hyvin myös mobiilisti. Hyvät sivut on syytä aina tehdä responsiivisina, joka tarkoittaa sitä että sivut osaavat mukautua päätelaitteen ruutukokoon, ts. sivut ovat helppolukuiset myös kapealla näytöllä.

Myös Google antaa arvoa enemmän responsiivisille sivuille kuin perinteisille, vain työpöytäkokoon suunnitelluille sivuille.

Me Webgurulla teemme aina vain responsiivisia sivuja, jotka toimivat sujuvasti kaiken kokoisilla näytöillä.

Tekee sivuilla vierailijoista asiakkaita

Hyville sivuille on myös ominaista, että ne eivät vain houkuttele kävijöitä, vaan tekevät kävijöistä myös asiakkaita. Jos esimerkiksi yrityksen sivuilla on verkkokauppa, on toivottavaa että mahdollisimman moni sivuilla vierailijoista myös ostaisi jotain sivuilla olevasta verkkokaupasta.

Sivuilla kävijöiden tekemisestä maksaviksi asiakkaiksi käytetään markkinoinnissa yleisesti termiä konversio. Sivujen konversiota voidaan parantaa erilaisilla tavoilla kuten tarjoamalla laadukkaampaa tuotetietoa, alennuksia, kampanjoilla tai vaikkapa lisäämällä chat-toiminnon sivuille (jonka avulla kävijät saa parempaa henkilökohtaista palvelua).

Tietoa kirjoittajasta
Terve, olen Tuomas eli Webguru ja kirjoitan tänne Aiheista, jotka liittyvät nettisivujen tekemiseen, web-ohjelmointiin, digimarkkinointiin tai hakukoneoptimointiin.